Tysiące oprawionych obrazów.
Religia i jej praktykowanie należą do najważniejszych elementów naszego życia. Jest więc oczywiste, że chcielibyśmy otaczać się jej symbolami – od krzyżyka czy różańca noszonego zawsze przy sobie aż po ozdabianie domu wizerunkami świętych. Jak jednak wyeksponować te ostatnie i w jakie ramy je oprawiać, by uzyskać jak najlepszy efekt i oddać pełen szacunek ukazanym na nich postaciom?
Jaka rama najlepiej nada się na oprawę świętego obrazu?
Odpowiednio dobrana rama to z jednej strony nasz wyraz poważania względem świętej osoby przedstawionej na obrazie, a z drugiej – sposób na zabezpieczenie go przed kurzem, wilgocią i uszkodzeniami mechanicznymi. Dlatego, dokonując wyboru, powinniśmy kierować się kilkoma najważniejszymi właściwościami preferowanej oprawy. Są to:
- Osobiste upodobania – najważniejszy element. Zanim zdecydujemy się na ten czy inny wariant, musimy upewnić się, że się nam on po prostu podoba. To w końcu my sami będziemy patrzeć na oprawiony obraz każdego dnia. Powinniśmy więc dopilnować, by estetyka ramy wpisywała się w nasz gust oraz by nie tworzyła dysonansu w zestawieniu z innymi ozdobami i umeblowaniem w pokoju.
- Stosowna estetyka – choć nasz własny gust jest tu najważniejszy, powinniśmy wziąć pod uwagę również temat i wymowę obrazu. Każdy wizerunek Matki Boskiej, Chrystusa czy któregoś ze świętych wymaga stosownego poszanowania. Dopilnujmy więc, by wybrana przez nas rama do obrazu nie ujmowała mu dostojeństwa. Doskonale sprawdzą się tu zarówno bogate warianty ze złoceniami, jak i lekkie oprawy o skromnym wyglądzie.
- Materiał wykonania – rama, która ma chronić wizerunek świętego przed fizycznymi uszkodzeniami, powinna być trwała i odporna na czynniki zewnętrzne. Dobierzmy ją do warunków, w których zamierzamy eksponować obraz. Przykładowo oprawy drewniane wyglądają szlachetnie i są znacznie bardziej odporne na uszkodzenia niż aluminiowe. Z drugiej strony, te ostatnie są znacznie lżejsze, dzięki czemu mogą być bezpiecznie umieszczone nad łóżkiem czy w dziecięcym pokoju. Zwróćmy też uwagę na specyfikę ramy – inaczej oprawia się obrazy wykonane na płótnie, inaczej zaś np. wydruki lub wykonywane na papierze pastele czy obrazy akwarelowe.